Kerteminde er blevet valgt som indsatskommune | Kerteminde Bibliotekerne

Kerteminde er blevet valgt som indsatskommune

Pige læser under dynen
Foto:Canva

Kerteminde skal gøre en indsats for børn og unges læsning

Kerteminde Kommune er sammen med 17 andre blevet udvalgt som indsatskommune for en ny national mission om at sætte turbo på at styrke børn og unges læseglæde. Der er nationalt afsat 8,7 millioner til projektet og af det beløb har Slots- og Kulturstyrelsen givet 150.000 kr. til brug i Kerteminde Kommune.

Projektet løber fra november 2023 og frem til november 2024. I den periode vil der være et særligt fokus på at lave aktiviteter og indkøbe materialer, som kan understøtte læseglæden i kommunen. Kerteminde Bibliotekerne kommer til at samarbejde med en række børn, så de aktiviteter der laves bliver relevante for dem.

Udvælgelsen af Kerteminde kommer på et tidspunkt, hvor der nationalt er stor fokus på netop læselyst, da den internationale læseundersøgelse PIRLS har vist, at hver fjerde danske 4. klasses elev nu kvalificeres som en dårlig læser. Det er det dårligste danske læseresultat nogensinde. Undersøgelsen viser også , at det står helt galt til med danske elevers læseglæde – internationalt er det faktisk kun de norske elever, som er mindre glade for at læse, end de danske.

Så måske har kulturministeren Jakob Engel-Schmidt fat i noget, når han siger:

”Samtidig med at sociale medier og skærme er blevet en fast bestanddel af mange børns hverdag, er læseglæden faldet. Kampen om opmærksomhed er benhård, og læseglæde kommer ikke nødvendigvis af sig selv. Derfor er det vigtigt, vi sætter ind på tværs. For børn og unges læseglæde er ikke bare en fælles sag, men et fælles ansvar. Jeg håber, at indsatsen kommer til at få flere børn til at vælge bogen over skærmen.

Måske kan indsatsen også være en anledning til at se på alle de knapper, vi kan skrue på for at få øget læseglæden hos unge. Her sender jeg en kærlig tanke til brugen af ordet ’pædagogiske læringscentre’, der ikke ligefrem er med til at tænde julelys i børnenes øjne, ligesom det sandsynligvis ikke ville tiltrække flere seere til FredagsTamTam, hvis man omdøbte programmet til ’Pædagogisk UnderholdningsTV’.”

Den nationale indsats handler netop om at styrke samarbejde mellem folkebiblioteket og folkeskolens skolebiblioteker, de såkaldte pædagogiske læringscentre. Helt konkret kommer Kerteminde Bibliotekerne til at samarbejde med både skolebiblioteket i Langeskov og Munkebo Skole, således at vi kan opbygge et fundament for en stærk læsekultur hos børn og unge i Kerteminde Kommune.

Udgivet: Torsdag 25. maj 2023 • Opdateret: Torsdag 25. maj 2023